SharePoint Community Sverige

Själv är jag ett STSDev fan, men det finns ju en hel del andra bra, till och med VSeWSS fungerar ju nuförtiden.
Vad använder ni? WSPBuilder? Egna post-builds?

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

WSPBuilder använder jag ganska regelbundet, men dock endast vid själva paketeringen - inte för att skapa nya saker.
Jag är en old-fashioned kind of guy som gärna har stenhård koll på allt som sker i min utvecklingsmiljö, så jag har en del egna script (mest post-builds) jag kör för att hålla koll på det.

I övrigt så är SharePoint Managern (också från skaparen av WSPBuilder, Carsten Keutmann) ett ovärderligt verktyg att ha i toolboxen oavsett om du är utvecklare, admin, config, arkitekt eller playmate.

De nya VSeWSS 1.3 ska vara ganska pimpade jämfört med tidigare versioner. Det kan vi ju hoppas!

I övrigt har jag en lista på en skara med handplockade tools från min presentation på Sweden SharePoint User Group mötet innan årsskiftet, här: http://www.zimmergren.net/archive/2008/11/26/sweden-sharepoint-user...

Kör ni med build-servrar oxo? VSeWSS har ju inget bra stöd för detta idag, stöd har utlovats i VS2010 dock.

Håller med om att STSDev är ett utmärkt verktyg, även om det kan innebära en del anpassning t.ex. när man vill ha flera projekt i samma solution.

Annars är ju Reflector ovärderligt i många sammanhang i och med att informationen i SDKn ofta är bristfällig.

Exakt, Reflektor är min SharePoint dokumentation. Även om man blir irriterad över alla gosaker som man hittar som är markerade som internal.

Min erfarenhet visar att det gäller att hålla tungan rätt i mun när man använder VSEWSS 1.3 och källkodshanterare (tex TFS) och är flera i projektet. Feature id:n tex genereras automatiskt av VSEWSS vid build och det lagras LOKALT. Filerna som lagrar denna information finns i PKG mappen och den inkluderas inte automatiskt i projektet och de blir alltså inte incheckade.

Detta blir ett problem när utvecklare 2 hämtar ut projekt från TFS och då får nya ID:n vilket ger fel om det finns dependencies från andra delar i koden. Sättet att gå runt detta är att inkludera PKG mappen och checka in dess innehåll i TFS. Å andra sidan så dyker andra problem (authorization problem vid build) upp om man checkar in PKG så man måste direkt efter incheckning exkludera PKG från projektet. Syftet med denna manöver är alltså att utvecklare 2 får samma ID:n som utvecklare 1.

Om det är någon som har en bättre metod för att hantera denna brist är jag jätteintresserad av att höra hur ni gör.

Om ni vill kan ni ladda ner och prova ett annat "Tool" som finns att ladda ner från Codeplex som jag har utvecklat. Den har bl.a. snabbmenyer för att installera / aktivera features etc. Den synkar automatiskt filer ner till 12-hiven inneifrån Visual Studio 2008 så fort du sparar, lägger till eller tar bort från projektet. Bygger även till GAC och app bin, gör IIS recycle automatiskt m.m. Fungerar bra ihop med WSP builder med. Installeras som ett VisualStudio 2008 addin.

Jag håller för närvarande på med version 2.0 som kommer innehålla en hel del nya features. Mer info om den kommer komma så småningom.

Länken är:

http://www.codeplex.com/SPVisualDev

MVH
Tony

RSS

© 2010   Skapad av Andreas Kviby   Powered by .

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor