SharePoint Community Sverige

Hej,

Det är mycket diskussioner idag kring Governance, framförallt i samband med SharePoint.
Är det någon av er som tillämpar en bra practice för governance i ert framtagande av SharePoint lösningar?

Vad anser ni vara fördelar jämte nackdelar när det kommer till införandet av en bra governance plan?

Vänligen,
Tobias

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Hej,
detta har varierat från fall till fall och varierar mycket från kund till kund. Det kräver ett viss engagemang och commitment från kunden för att få det att fungera.
Jag brukar alltid utgå från Joel Olesons Governance Checklist (http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=91896&clcid=0x409) när man sätter upp reglerna för kunden.

Brist på governance hos kunden är väl det som har gjort att IDG lyckats få fram ett "scoop" på att SharePoint är krångligt och dyrt.

/WW

Ja det brukar jag kika på också - sedan finns det en del bra resurser på www.codeplex.com/spg som behandlar Patterns and practices och Governance.

Det viktiga är att få kunden att förstå tyngden bakom en bra arkitektur, governance plan och hur man generellt hanterar en SharePoint lösning - inte bara "viljan att komma igång" som ofta kan resultera i en del missar. Får man inte med sig kunden i tankesättet från början så kan man få det ganska tufft att "rätta till" senare.

Strukturerade workshops och en guide i vad governance innebär tror jag är ganska vitala saker för att få igång ett bra arbete tillsammans med kund där man får till en riktigt bra SharePoint miljö - och detta innan man faktiskt börjar implementera någonting.

Vore kul att höra era erfarenheter kring tillämpningen av Governance. Är det stenhårt alltid implementerat, implementerat ibland eller gör ni ingenting med governance i tankarna?

:-)

RSS

© 2010   Skapad av Andreas Kviby   Powered by .

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor