SharePoint Community Sverige

Hej!

Har skrivit en en första test webpart för SP2010 men när jag ska debugga den så kan den inte hitta min SharePoint server i farmen.

"The local SharePointServer is not available. Check that its running and connected to the farm"

Min server är uppe och snurrar så jag fattar inte vad som är fel.

Alla förslag välkomna!

//Petter

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Hej,
kan du berätta lite om hur din miljö ser ut. Du kör Visual Studio 2010 på din SharePoint Server 2010? Hur debuggar du, via F5?
/WW

Kör på två virtuella R2 servrar en för AD:t och så kör jag VS, SQL och SharePoint på den andra. Debuggar på F5. Debuggingen fungerar som den ska och förlöper felfritt men det är när den går över till deployment det hänger sig. Kör VS som admin. Har testat med en egen deployment setting.

//Petter

Låter konstigt. När du skapade ditt projekt i VS och matade in URL till SP siten, klickade du verify då?
Hur ser "output" ut från VS när du deployar?
/WW

Det löste sig alldeles nyss. Utvecklarkontot saknade 'db_owner' i databaserna SP_configuration och SP_admin.
Tror jag kunde ha undvikit det om jag bara valt rätt installationsguide, körde en rätt sparsam guide och har fått lägga på farm och service konton efterhand. Gick igenom blogginlägget som du rekomenderade i ngn annan post och hade jag haft det från början så...vem vet.. :)

Tusen tack för din tid!

//Petter

Så är det när man försöker sätta upp en "säker" miljö. Man måste köra utv som farm-admin + lokal maskin admin för att få deploya farm solutions.
Skönt att du är på banan - och får njuta av nya härliga utvecklarkänslan i VS2010 + SP2010.
/WW

RSS

© 2010   Skapad av Andreas Kviby   Powered by .

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor