SharePoint Community Sverige

Nu har vi Pontus Haglund, Johan Lindfors och Kalle Becker som medlemmar här. Det vore väl sjutton om vi inte kan reda ut licensfrågan mellan MOSS och WSS i publika sammanhang.

Om en kund ska ha MOSS på en extern webbplats vilka licenser behöver dom då?

Om en kund ska ha WSS på en extern webbplats vilka licenser behöver dom då?

Hur påverkar authentiseringstypen licenserna när man väljer mellan Windows och FBA?

Hur fungerar detta om plattformarna ska finnas internt för säg 100 anställda med Windows Auth kontra FBA auth för ett internt intranät.

Hur fungerar licenserna om jag har MOSS internt men via tredjepartsprodukter lyfter ut data till en extern SQL Server Express Edition och visar data via ASP.NET på den externa webbplatsen.

Detta är viktiga frågor som kommer fler och fler gånger på olika ställen.

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Grundregeln är ju att MOSS behöver man server licenser och CALlar för. Skall du ut på internet så är det MOSS FIS licensen (om det är mer än 435 användare, annars lönar det sig att köpa CALar). Läs mer om detta här: Emma explains licensing (för övrigt en kanonbra blogg om MS lcienser.

WSS behöver du inga licenser förutom CAL's till Windows Server alternativt External Connector licensen om du skall ut på internet.

Sen är det ju licenser för SQL servern om man inte kör SQL Express.

Vilken typ av autentisering du använder spelar egentligen ingen roll.

Din sista fråga har jag inget bra svar på, men det torde vara en ganska stor grå zon där.

Korrigera mig gärna om jag har fel.

/WW

Så om man sätter ut en WSS publikt med anonym access behöver man external connector licensen då? Om jag har FBA som auth modell har jag ju inga användare i AD eller Windows förutom en som är den som kör applikationspolen och IIS och SQL Server auth. Jag tror att vi behöver hjälp av Kalle B eller Pontus H här för att reda ut. Gällande MOSS känns det mer självklart men inte gällande WSS.

Du behöver allid en external connector om du skall ut med en windows 2003/2008 server på internet. Det är inte applikationsanvändare som räknas, det är "potentiella" användare som räknas. Så om du kör anonymt så är det ju ganska många potentiella användare.

Sen om man har en separat SQL Server behöver väl även den External Connector licens om jag har fattat det rätt.... samt alla andra servar som är inblandade. AD-server?.....hm, blev lite osäker nu.. :)

Någon som har erfarenhet och kört med "Per Server CAL's"? Alltså i princip "antal samtidiga användare".

// Jarle

RSS

© 2010   Skapad av Andreas Kviby   Powered by .

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor